Boka in dig
Södertelge Volleybollklubb
Beachvolley & Volleyboll, Dam & Herr, Elit & Motion, Inne & Ute, Ungdom & Senior, Sommar & Vinter

70-talet - Klubben bildas

Klubben bildades den 11 april 1973. Det var ett gäng från idrottsklubben Viggen som ville starta eget och bildade Telge Wolley. Från den tiden måste vi nämna våra hedersmedlemmar Kjell G Johansson, fortfarande aktiv domare och Lars-Göran Bärlund.

1976 växte klubben och en farmarklubb bildades, Yellow Eglet. Namnet Yellow Eglet uppfanns av Kjell som såg det i spegeln när han borstade tänderna med sin Telge Wolley tröja på sig. 1981 kom nästa ombildning då farmarklubben tog steget fullt ut och bildade en egen förening Södertälje Volleybollklubb. Leif Eriksson, Paul Estelle, Anders Håkansson och Hans Danielsson bildade första styrelsen i Södertälje VK.

80-talet

1984 slog man slutligen ihop de båda klubbarna och eftersom man ville ha kvar namnen från bägge klubbarna fick den nya klubben namnet Södertelge Volley och den första Telge Cupen spelades. Telge Cupen anordnades sedan varje år t o m 2002.

Sommaren 1984 anordnades också det första SM-kvalet i Beachvolley. Rekordet kom 1995 då över 190 lag spelade på 24 uppsatta planer på Farstanäs Havsbad.

1982 gick herrarna upp till div 2 för första gången, damerna följde efter 1984.

I slutet av 80-talet hade klubben en tung period med liten verksamhet då vår tredje hedersmedlem Sören Gestlöf drog det tyngsta lasset och höll igång allt.

90-talet

I början av 90-talet startade en ungdomssatsning som ledde till att lagen på allvar började avancera i seriesystemet.

1990 byggde klubben den första beachvolleybanan på Mälarbadet.
1995 hade klubben ungdomslag i alla åldersklasser både för pojkar och flickor.
Herrarna gick upp till div 1 våren 1996, har spelat tre elitseriekval och etablerat sig i div 1.

00-talet

Damerna gick våren 2001 upp i div 1 efter att ha spelat div 1 kval fyra år.

Klubben satsar för fullt på ungdomsverksamheten.

Den 11 augusti 2001 tog Södertelgespelare guld, silver och bronsmedaljer i beachveteran-SM för herrar. Dagen efter togs ytterligare ett guld i beach SM i mixed klassen. Dessa SM utspelades på Mälarbadet.

Året därpå återigen på Mälarbadet blev det SM medaljer igen i beachveteran-SM för herrar då Södertelgespelare tog hem både guldet och silvret. Påföljande år 2003 tog Södertelgespelare hem silver och bronsmedaljer i beachveteran SM för herrar. Ytterligare två år senare, sommaren 2005 var det pojkar födda 89 som bärgade guldet i pojk och flick SM i beachvolley i PU17 klassen.

Våren 2006 erövrade klubben för första gången i klubbens historia SM-medaljer i volleyboll då pojklaget födda 90-92 tog brons i pojk SM (PU17 klassen). Dessutom lade herrveteranlaget beslag på bronsplatsen i Veteran-SM. Silverplats blev det också i Volley 2000 mästerskapen i Falköping i klassen PU13 samt en bronsplats i samma tävling i klassen FU13.

Sommaren 2006 blev det också många fina framgångar i beachvolley. Det togs ytterligare en bronsmedalj i herrarnas SM veteranklass och på ungdomssidan blev det ett genombrott med många SM-medaljer: Guld i PU19, silver i FU21, FU19, FU17 och PU17 samt brons i PU15.

10-talet

Herrarna gick upp i elitserien säsongen 2011/2012.

Förbundssajter
Diamantsponsorer